LEERLINGEN MAKEN BINNENSTAD GROEN EN LATEN DOETINCHEM BLOEIEN
De Achterhoek staat in bloei. Letterlijk groeien de bloemen op de velden, de gewassen op de akkers en de bomen in de bossen. Maar ook de aantrekkingskracht van de regio op het gebied van wonen, werken en recreëren groeit vol op. Het Binnenstadbedrijf van groeigemeente Doetinchem maakt dit vanaf 11 mei samen met de leerlingen van het Zone College zichtbaar in het centrum van de stad. Vanaf dinsdag is de binnenstad zes weken lang verfraaid met 100 beplante kruiwagens vol kleurige bloeiers.
Het project dat onderdeel is van de campagne ‘Mooier in het nieuwe normaal’ is een samenwerking tussen Binnenstadbedrijf Doetinchem (BBD), onderwijsinstelling Zone College en binnenstadsondernemers. “Het project kreeg vorm vanuit het drietal waarden die zo kenmerkend zijn voor onze regio: Gezamenlijk, groen en gastvrij”, legt Sanne de Rijcke van BBD uit. “Het noaberschap, het gemeenschapsgevoel in de regio vormt de basis. Zonder de inzet van lokale partners als bloemengroothandel Van Pul en de samenwerking die wij hebben met onderwijsinstelling Zone College lukt het niet om zoiets van de grond te krijgen. Dit noaberschap zit in ons DNA, zoals ook onderwijs in ons DNA zit. Van oudsher is Doetinchem namelijk een onderwijsstad en handelsvesting. Dit komt nog steeds terug in ons dagelijks doen en laten.”
Liset Jansen, docent op het Zone College vult aan: “Als zogenoemde ‘Groene’ onderwijsinstelling willen de leerlingen en docenten van Het Groene Lyceum graag een steentje bijdragen aan een bloeiende binnenstad van Doetinchem. Onze leerlingen komen veelal uit de regio en als onderwijsorganisatie hebben wij aandacht voor gezond leven, duurzaamheid, natuur en een groene leefomgeving. Dit project sluit daar naadloos op aan.”
Met het groeiend groen in een stedelijke setting brengt Binnenstadbedrijf Doetinchem dan ook de bloeiende regio naar de binnenstad. Sanne: “De bloemen zorgen voor een gastvrij ontvangst in ons centrum en de kruiwagens staan symbool voor de ‘anpakkersmentaliteit’ van ondernemers uit de binnenstad en de regio. Zij tonen nu, maar ook tijdens de lockdown, enorme veerkracht en flexibiliteit en zorgen er daarmee voor dat onze binnenstad nog mooier is in het nieuwe normaal.”
Met de campagne ‘Mooier in het nieuwe normaal’ wil Binnenstadbedrijf Doetinchem laten zien dat het nieuwe normaal meer is dan het dragen van een mondkapje in de winkel of het houden van 1,5 meter afstand. Het betekent ook meer waardering voor de dingen die eerder (voor de pandemie) zo normaal waren. Een terrasje pakken, je (groot)ouders bezoeken. Waardering voor hen die helemaal niet meer kunnen werken of werken terwijl ze eigenlijk niet meer kunnen. Het nieuwe normaal is waardering voor de vrijheden die we hebben maar waarin we zo beperkt zijn. Het nieuwe normaal is ook genieten. Van elkaar weer ontmoeten, omhelzen en samen zijn. Het is mooier in het nieuwe normaal.